CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, August 4, 2008

untuk encik yuseni...

When you make a transaction , many companies use a computer and information system to gather data about you such as your name , address , telephone number buying habits and credit history . They then sell this information to other companies without your permission and without giving you then chance to verity the information , what potential problem can you see in this ?Explain your answer…..

Sekiranya keadaan diatas berlaku kepada saya , segala maklumat peribadi saya atau hal – hal yang berkaitan dengan saya di sebarkan kepada orang lain tanpa pengetahuan saya pasti akan membuat saya kecewa dan akan menyinggung perasaan saya .Kerana setiap maklumat peribadi perlu di rahsiakan .Saya juga manusia biasa tidak lari daripada perasaan marah ,benggang dan sebagainya.Oleh itu , saya tidak suka maklumat peribadi saya di sebarkan kepada individu yang saya tidak mengenalinya .
Antara sebab utama mengapa saya harus marah dan tidak suka bila maklumat peribadi saya disebarkan kerana saya takut akan berlaku sesuatu yang di luar jangkaan saya oleh pihak – pihak yang tidak bertanggungjawab.Bila maklumat peribadi saya ( alamat rumah , nombor telefon , dan yang lain – lain) di sebarkan akan mendatangkan banyak masalah kepada diri saya dan dengan cara tersebut saya akan di malukan.
Sebagai langkah berjaga – jaga dan mengatasi masalah ini ,saya akan melaporkan masalah ini kepada pihak yang bertanggungjawab untuk menindas gejala ini yang boleh mendatangkan malu kepada saya mahupun individu – individu yang senasib seperti saya .Selain itu juga boleh menjatuhkan maruah seseorang itu. Jadi saya berharap saya atau individu – individu yang terkena akan lebih berhati – hati selepas ini dalam mengatasi masalah tersebut.Bukan saya sahaja malah pihak yang tidak bertanggungjawab itu haruslah berhenti dari menganiayai individu yang lain .


Think about your chosen profession and how computer and software enhance your productivity . Describe several ways in which you see software changing off affecting your profession.

Bidang yang saya pilih sebagai kerjaya adalah untuk menjadi seorang guru.Pekerjaan seperti ini adalah sebahagian daripada pekerjaan yang mulia dan dapat membantu atau dapat mendidik anak bangsa yang jauh ketinggalan . Dalam abad sekarang tidak mustahil akan ada segenlintir daripada kita tertinggal pelajaran walaupun Negara sudah menbangun dan maju dari segalanya , dan keadaan ini akan menyebabkan Negara tidak akan seimbang dari segi pengetahuan dan pemikiran masyarakat . Oleh itu saya meletakkan kerjaya sebagi guru ini untuk membantu mereka yang kekurangan ilmu pengetahuan dan dengan cara ini saya telah meletakkan beberapa maklumat dalam internet supaya mereka dapat mengetahui ilmu .Antara maklumatnya adalah matapelajaran Sains, Matematatik ,Bahasa Melayu, dan sebagainya.Ini bukan tertumpu pada mereka yang kurang pendidikan malah kepada sesiapa pun yang ingin menguasai ilmu dengan lebih mendalam.Di harapkan dengan cara ini dan pengisian dalam komputer ataupun di dalam internet dalam membantu mereka - mereka yang ingin menguasai pelbagai ilmu yang boleh di bawa ke masa hadapan .Insyaallah…..


0 comments: